Przejdź do głównej zawartości

Runy mówią, czyli wywiad z dawnymi runami







Moi drodzy o istnieniu alfabetów runicznych, wszelkich hieroglifów, piktogramów i innych przebogatych tworach ludzkiej grafiki z pewnością już coś wiecie. Może nie muszę Wam o malunkach naskalnych z jaskiń z górnego paleolitu i o egipskich hieroglifach.
Bowiem interesują nas trochę młodsze znaki runiczne kultur   nordyckich i germańskich, alfabet tak zwany futƿark, którego znaki są dobrą formą kontaktu z głębszym „ja’i z naturą.
Według wierzeń nordyckich runy są darem boga Odyna dla ludzi. Najstarsze zapisy runiczne są z II wieku, a najbardziej wiekowe znaleziska pochodzą z duńskiej wyspy Fionia są to: grzebienie, miecze, tabliczki, sprzączki. W Polsce najstarszym trzeciowiecznym znaleziskiem z zapisem runicznym jest grot włóczki z Rozwadowa nad Sanem . Do 650 roku używano tzw. futƿark starszy, składający się z 24 znaków, a potem w różnych krajach ilość znaków zaczęła się zmieniać, np. w Norwegii 19, w Anglii 24 ,28 lub  nawet 31 run. Około roku 1000 runy zaczęto zastępować alfabetem łacińskim.
Runy jak się może domyślacie miały znaczenie nie tylko jako znaki graficzne do przekazywania informacji, ale także jako rytualne narzędzia, mające szczególną moc.
Do dziś można stworzyć z nich użyteczne talizmany mające przynosić zdrowie, pomyślność, czy bogactwo- w zależności co runa symbolizuje, czy też nas chronić jako amulet. Na zdjęciu właśnie takie amulety przygotowane przeze mnie z drewnianych krążków, grawerowane wypalarką do drewna.

Zaś wejście w kontakt z runami i żywiołami pozwala nam  poznać przyszłość i w związku wyznaczyć sobie cele, skonkretyzować priorytety i  życiowe wartości.
Każdy potrzebuje czasem takiego drogowskazu. Wiem , może wielu pomyśli: niedorzeczność. Może przytoczę wam fragment dialogu z moimi runami.
-Runy czy powinnam starać się o bogactwo, jak mi wszyscy radzą? Czy powinnam np. wyjechać?
Wylosowałam odwrotność runy Ehwaz a to znaczy: „Skostniałą harmonię. Spłycenie, bezwolność myśli i uczuć. Samozadowolenie. Utratę swojej własnej indywidualności i gnuśność panującą w zespole. "
Poczułam, że runy mnie rozumieją, dobrze wiedzą jak nie chcę emigrować dla zarobku czy za granicę, czy nawet do innych dużych miast, których nie znam. Czułabym się odarta ze samej siebie, z mojego codziennego kontaktu z naturą, z mojej artystycznej twórczości i wolności w tworzeniu. Z mojej niekonwencjonalności i miłości do wiedzy. I od rodziny rzecz jasna. Rzecz nieciemna prawdopodobne, że i tak wyjadę, finansowa satysfakcja,pomoc rodzinie też jest potrzebna :), ale wiem, że moje runy mnie rozumieją.
Po drodze było jeszcze kilka innych run, nie pamiętam które. W końcu postanowiłam działać odwrotnie i zapytać je gdzie znaleźć swój rozwój, karierę i sposób na życie. Odpowiedziały (runa Ansuz): „Nauka. Czar słowa. Wiedza (także tajemna). Twórczość. Śpiew, poezja. Inspiracja. Rozsądne rozmowy. Oficjalne wystąpienie. „ Czar słowa mnie będzie chronił, co za piękne pocieszenie dla filologa. Bądź co bądź powiem wam, moi drodzy, że zadzwonił do mnie na drugi dzień dawny kolega sprzed lat ,bardzo lubiany i dał mi swego rodzaju inspirację, opowiadając jak sam sobie próbuje wziąć swoje życie w garść. I swoją drogą napisałam ostatnio jedną, nic nie znaczącą piosenkę. Zarazem miałam też ostatnio wiele rozsądnych rozmów ;). Teraz widzicie, że spory może być pożytek z tych kanciastych znaków graficznych J.  Jeśli macie jakieś pytania do moich run zawsze możecie pisać na mój mail: czarodziejka.naturalnie@gmail.com
Jeśli nie chcecie, rozumie się samo przez się, nie musicie wierzyć w runy, może to być dla was tylko ciekawostką, szkoda jednak nie wykorzystać szansy jaką daje nam natura.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

 Rytuały ochronne- poszukiwanie żywiołu. Cz. 3:                              POWIETRZE  Moc powietrza O święte powietrze! Owiej mnie ze zła wszelkiego, wywiej to, co otacza mnie fałszywego. Daj mi siły, moc i wolę, Bym tworzył sobie dobrą dolę. Niech tak się stanie. Tą prastarą inwokacją do sił powietrza, którą i Ty możesz wykorzystać, rozpoczynali kiedyś dzień nasi przodkowie, a szczególnie kobiety. Intonowały ją one trzykrotnie przy pierwszym porannym wyjściu na dwór oddając cześć temu, bez czego nie istniałoby życie – powietrzu. Nie byłoby nas na Ziemi, gdyby nie powietrze. Jest ono tak samo niezbędne do przeżycia jak woda, a może nawet jeszcze bardziej – wystarczą 3 minuty bez niego, by człowiek umarł. Jest ono niewidzialne, nieuchwytne i lotne, dlatego skojarzono je z ludzką myślą, tak samo niewidzialną, a jednocześnie realną, jak ono. Symbolicznie więc oznacza intelekt, mądrość, wiedzę i błyskotliwość. A oto najważniejsze skojarzenia związane z powietrzem: – duchy opiekuńcze: syl
  Co przewidują dla nas anioły na Nowy Rok 2022? Mały horoskop    Witajcie Drogie Władczynie Różdżki (Ja mam taką ciekawą z bambusa, ha!)Jak to mówiła autorka książki o „Ochronnych rytuałach”, religia wcale nie wyklucza się z rytuałami magii białej, czy prekonicją, więc jestem bardzo otwarta na wszelkich światopoglądów osoby. Także świętuję Boże Narodzenie od dziecka wychowywano mnie w rodzinnej tradycji chrześcijaństwa. Choć więcej sentymentu wzbudza we mnie mitologia słowiańska jako klejnot dawnych czasów, potrafię to pogodzić z rodzinną tradycją, jak potrafiła zrobić to religia wiodąca.     Wodnik Larimar – naturalny seledynowy kamień Oznacza dla Ciebie przypływ podwyższonych emocji i czułości i uprasza się o wzmożoną dbałość o siebie w najbliższych dniach i delikatność. Bo do Walentynek może i jeszcze czas jest, ale…lepiej obejść się bez sińców i opuchlizny i pokazać bez żadnych defektów na następne święto J .   Ryby Ryby to się akurat mogą cieszyć- cytryn
Jakim kwiatem jesteś? Czyli Wielki Horoskop Kwiatowy dla wszystkich czarownic, z racji rozpoczęcia jesieni! Witajcie! Jaka szkoda, już po przesileniu jesiennym (22.09), jak ten czas prędko leci. Już wkrótce pożegnamy się z kwiatami, zostaną nam tylko kolorowe liście i szyszki...jesień tuż przed nami. Powiem Wam zatem co fluorescencyjne karty Botanical Inspration dla Was przewidują na październik.                                Urodzeni 21 marca-19 kwietnia  Dalia Dalia hortensis Czeka Was powód do dumy. Jednak pamiętajcie słowa Konfucjusza: "Mądrzy ludzie są ambitni, ale nie są dumni. Głupi ludzie mają dumę, ale bez ambicji" 20 kwietnia- 22 maja Lwia paszcza Antrichinum Ta karta mówi o życzliwości i uprzejmości. Zapewne będziecie musieli o to zadbać w stosunku do jakiś lwich paszcz ;).  Ech te konwenanse, pamiętajcie słowa Ezopa:"Nie zachować cząstki dziecka w sobie, nie ważne jak małej, to..wszystko stracone". 22 czerwca- 22 lipca   Nachyłek Tickseed Radość, radość